Wytyczne dotyczące dobowego regulaminu zajęć i czynności

0
300

Wytyczne dotyczące dobowego regulaminu zajęć i czynności

Uregulowany tryb życia, polegający między innymi na:

zapewnieniu dostatecznej, odpowiedniej dla danej fazy rozwojowej liczby godzin snu;
unormowaniu czasu przyjmowania posiłków, jak również właściwego dla danego wieku ucznia składu ilościowego i jakościowego pokarmów;
zorganizowaniu wypoczynku dziennego i rozrywek z przebywaniem na świeżym powietrzu;

Stworzeniu warunków do zachowania spokoju i ładu w codziennym życiu. Realizacja wymienionych założeń powinna być dokonywana przy ścisłej współpracy rodziców z pedagogami oraz przy czynnej postawie ucznia. Aktywna postawa ucznia w tym wypadku pozwala na wybór i kształtowanie zainteresowań nie tylko w ramach czynności obowiązkowych* lecz i dowolnych. Te ostatnie, jak wskazują badania, mają bardzo duże znaczenie dla rozwoju osobowości. Mogą to być zainteresowania typu sportowego, jak również praca w odpowiednich kołach zainteresowań: malarskich, rzeźbiarskich, muzycznych czy innych, np. o charakterze politechnicznym, jak majsterkowanie, modelarstwo lotnicze, okrętowe, samochodowe itp. Dużym powodzeniem cieszą się także zajęcia o typie kolekcjonerskim, jak filatelistyka, filumenistyka, numizmatyka i inne.
Zajęcia dowolne’w dużym stopniu usprawniają układ nerwowy, czynią go silniejszym, bardziej zrównoważonym, rozwijając jednocześnie w znacznym stopniu wrażliwość i zainteresowania dziecka. W czasie zajęć rozwijają się dobrowolne współzawodnictwo i współpraca w zespole, które są dla dziecka ważnym elementem kształtującym jego osobowość. Wybór odpowiednich kierunków powinien być dostosowany do indywidualnych zainteresowań i uzdolnień. Realizacja „hobby” staje się dla dziecka źródłem zadowolenia i zaspokojenia jego ,,celów życiowych” na tym etapie. Powinna też być ułatwiona i w dalszych okresach życia.